Reisboekrecensie: "6 op reis" door Mellody Alberts-Jonasse

Met het hele gezin op wereldreis. Menig huishouden zal er ongetwijfeld over dromen; slechts weinig gezinnen zullen het aandurven om niet alleen het werk op te zeggen, maar ook nog het huis te verkopen en de kinderen van school te halen. Mellody Alberts-Jonasse en haar man Peter deden het wel: ze potten de centen op en stapten op het vliegtuig, op naar het avontuur.

Haar boek begint alleraardigst: ze vertelt alles over de vele manieren waarop haar doorsnee (dus herkenbare) gezin aan het geld komt. Ze neemt een baan, ze verhandelen goederen op Marktplaats, elke euro gaat richting de speciaal geopende spaarrekening. Het is immers niet goedkoop om met vier jongens de wereld rond te trekken.

Pas op pagina 50 begint de reis zelf. 'Welke avonturen stonden ons te wachten? Wat gingen we meemaken? Ik voelde me trots.' Als het diepgelovige gezin twee paragrafen verder in het vliegtuig zit en tot de Heer bidt om zijn bescherming ("Omring dit vliegtuig met Uw engelenwacht. Plaats Uw engelen voor, boven, onder, achter, links en rechts en zegen de piloten met wijsheid en inzicht."), weet de lezer al dat hij niet van doen heeft met een avontuurlijk gezin.

Daar zit eigenlijk meteen het probleem: het hele boek leest als een extreem lang vakantieverslag. Het is een aaneenschakeling van hotelkamers, vervoer, de jongens die een duik in het hotelzwembad nemen, toeristische attracties en triviale waarnemingen. Veel beschrijvingen zijn irrelevant voor de lezer: 'Na een paar verschillende hostels bekeken te hebben, vonden we een hostel met een grote slaapkamer met drie tweepersoonsbedden. [...] Peter en ik namen het middelste bed. Jesse en Jefta kozen het bed rechts van het onze, Hidde en Levin vanzelfsprekend de andere kant.' (p113/114)

Mellody vertelt over haar reis, maar neemt haar lezers niet mee. De schrijfregel Show, don't tell wordt volledig in de wind geslagen. Karakterontwikkeling blijft uit. Haar zonen, die ondanks hun leeftijdsverschillen (8, 12, 13 en 15) worden neergezet als een eenheid a la Kwik, Kwek en Kwak, blijven het hele boek door 'de jongens'; het echtpaar is continue 'Peter en ik.'

Het gezin struint de gebieden af die ze in Nederland hebben uitgezocht - Zuid-Afrika, Bangkok, Angkor Wat, Vietnam, Australië, Nieuw-Zeeland, Chili, Bolivia en Peru - en lijkt onderwijl nogal naar binnen te zijn gekeerd in plaats van contact te maken met de omgeving, iets wat de soloreiziger als vanzelfsprekend overkomt. Hierdoor worden er tot ver in de reis soms tenenkrommende vergelijkingen gemaakt met het kennelijk superieure thuisland ('Hoewel de hokken absoluut niet van Europese kwaliteit waren, zagen de dieren er toch goed uit', p318).

Doordat het hele thuisfront, inclusief het wakend oog van de Heer, meesjokt, zijn ze eigenlijk nooit écht in het buitenland. De moeder maakt zich regelmatig zorgen over de veiligheid van haar zonen, terwijl die altijd in een veilige omgeving zijn en bovendien nooit langer dan een paar uurtjes alleen. En de lezer denkt: Kom op, meid. Je bent verdomme op wereldreis! De apotheose van het gestruin met oogkleppen op wordt bereikt met deze bijzonder pijnlijke zin over Aboriginals: 'Ik vind het boeiend dat de mensen van de Stolen Generation zo puur zijn,' p202.

Meer aandacht voor tijdsverdichting, parafraseren, dialoog en karakterontwikkeling zou wenselijk zijn geweest. Met z'n zessen op reis geeft in theorie aanleiding tot het uitbouwen van scènes en de opbouw van spanning. Het is immers aannemelijk dat een 15-jarige anders reageert op de gebeurtenissen dan een 8-jarige. Misschien wilde Alberts-Jonasse dit uit oogpunt van privacy juist niet, maar het boek geeft niet de indruk bewust deze richting te kiezen. Wat overblijft is een lang vakantieverslag waarin de voor het gezin persoonlijk geweldige ervaringen een beetje in het midden blijven hangen.

6 Op Reis
Mellody Alberts-Jonasse
ISBN: 9789493200289
€22,95

DIT BOEK IS ONDER MEER HIER VERKRIJGBAAR

DSR Nieuws 14/10/2021

Geen vervelende nieuwsbrieven, wel interessante updates. Gewoon, hier.

Nieuwe reisboeken en romans in aantocht

Jazeker, ze komen eraan, die nieuwe boeken. Momenteel wordt er hard gewerkt aan In New York State: Een zomer naar Camp USA. Dit boek vormt verhaaltechnisch een pittige uitdaging, omdat het niet alleen 3 zomers samenbrengt tot één, maar ook uit schijnbaar vervlogen herinneringen moet worden gedistilleerd.

Ten tijde van mijn zomerkampavonturen werkte ik aan een roman die rond 2008 verscheen, Garda's Paradise. Hij was zo slecht en ongeloofwaardig dat ik er vijf verkocht en 'm toen uit schaamte offline haalde. Dertien jaar later blijkt echter dat delen van deze roman - die ik nog altijd op mijn harde schijf heb staan - bijzonder bruikbaar zijn voor een serie novelles die zich afspeelt op deze Italiaanse camping aan het Gardameer. De eerste, het kolderieke De Klucht van de Avond, is inmiddels af.

De hoofdpersoon van Garda's Paradise is Frans Zonderland. Zijn oorsprongsverhaal wordt belicht in een science-fictionroman die ik al jaren in ontwikkeling heb (lees: om de zoveel maanden even open om iets toe te voegen) en van de week een outline heb gegeven. Het is nu een kwestie van invullen en verdere detaillering. Dit boek met de titel Genen (tagline: 'Hoeveel kinderen heb jij?') moet samen alle andere titels - inclusief 6 tot 8 vertalingen ruim 25 stuks - tijdens Jeroen's BoekenBoem rond 1 juli volgend jaar uitkomen.

Tot zover, tot snel!

«